دامنه يا دامين اسمي است كه كاربران را به وبسايت شما منتقل ميكند. نام دامنه سايت شما، مثل عنواني است كه سردر يك فروشگاه ميبينيد. پس انتخاب يك دامنه خوب، امري مهم و حتي دشوار است. بنابراين، توصيه ميكنم قبل از انتخاب نام و ثبت دامنه وبسايتتان، به نكاتي كه در اين مقاله به آنها ميپردازم توجه كنيد:
نوشتن نام دامنه بايد آسان باشد
يافتن نامي كه تايپ آن، به خصوص در زبان انگليسي (يا فينگيليش) راحت باشد، امري ضروري است. تا جايي كه امكان دارد از انتخاب واژه هايي كه مي توان آن ها را به چند شكل تايپ كرد پرهيز كنيد.
همچنين، سعي كنيد نام دامنه اي كه انتخاب مي كنيد به حرف”هـ” ختم نشود، زيرا تايپ كردن آن به صورت انگليسي كاربران را دچار مشكل مي كند. كاربر نمي داند آيا بايد در انتهاي نام دامنه شما از حرف h استفاده كند يا نه!
دامنه سايت بايد كوتاه باشد
اگر نام دامنه شما طولاني و پيچيده باشد، مطمئناً كاربران در هنگام وارد كردن آن در مرورگر خود با مشكل مواجه مي شوند. تا جايي كه امكان دارد دامنه خود را كوتاه كنيد. دامنه هاي كوتاه نه تنها به راحتي قابل نوشتن هستند، بلكه به خوبي در ياد كاربران مي مانند.
در نام دامنه سايت از كلمات كليدي استفاده كنيد
سعي كنيد از كلمات كليدي مرتبط با زمينه فعاليت خود در نام دامنهتان، استفاده كنيد. انتخاب چنين نام دامنهاي چند مزيت دارد:
- از نظر سئو و رتبه بندي، به نفع وب سايت شماست.
- براي كاربران مفهوم و قابل درك است.
- به برند سازي تجارت شما كمك مي كند.
سعي كنيد از كلمات كليدي استفاده كنيد كه كاربران در موتورهاي جستجوگر به دنبالشان هستند. براي مثال، اگر در صنعت شيشه و بلوريجات فعاليت داريد، نام دامنه اي مانند iranglass.com يا glass.ir مي تواند انتخاب مناسبي براي شما باشد.
در ضمن اگر كلمه كليدي شما در ابتداي نام دامنهتان بيايد تاثير آن بيشتر از وقتي خواهد بود كه كلمه كليدي موردنظرتان در ابتداي دامنه نباشد.
هدف گيري جغرافيايي
اگر خدمات و امكاناتي كه ارائه مي دهيد مختص به يك شهر يا ناحيه است مي توانيد از نام آن شهر در دامنه خود استفاده كنيد. مانند tehranglass.com.
در دامنه سايت از اعداد و خط تيره استفاده نكنيد
تا حد امكان از اعداد در نام دامنه خود استفاده نكنيد. زيرا هنگامي كه كاربران نام وب سايت شما را مي شنوند نمي دانند كه شما در نام دامنه از عدد استفاده كرده ايد (5) يا اينكه آن را به صورت حروف (five يا Panj) نوشته ايد. همچنين، استفاده از خط تيره نيز مشكلات مشابهي را به همراه خواهد داشت. استفاده از خط تيره در دامنه مي تواند شما را به عنوان اسپم به موتور جستجوگر بشناساند. تا جاي امكان، تنها از يك خط تيره در دامنه خود استفاده كنيد.
منظور از هاست يا هاستينگ چيست؟
در واقع هاست يك كامپيوتر هميشه روشن در يك شركت ارائهدهنده خدمات ميزباني يا در اصطلاح هاستينگ است كه ما اطلاعات سايتمان را مانند ذخيره اطلاعات روي لپتاپ شخصي، در آن قرار ميدهيم. اين كامپيوتر بصورت 24 ساعته روشن است و از طريق اينترنت ميتوان به آن دسترسي داشت.
نوشته ديگر : چطور يادگيري هوش مصنوعي را آغاز كنيم؟
اين مكان يا حافظه آنلاين داراي يك آدرس است كه ما با اتصال دامنه به آن آدرس، امكان فراخواني اطلاعات هاست در وبسايت را فراهم ميكنيم و مشتريان به اطلاعات وبسايت دسترسي پيدا ميكنند. خدمات ميزباني به دو صورت اشتراكي و اختصاصي ارائه ميشوند.
هاست اشتراكي
هاست اشتراكي مانند استفاده از يك كامپيوتر مشترك در خانه است با اين تفاوت كه تمام اعضا ميتوانند بصورت همزمان از سيستم استفاده كنند. هيچ كدام از كاربران به اطلاعات كاربر ديگر دسترسي ندارد و حتي متوجه كاركردن همزمان بر روي يك سيستم نميشوند بنابراين خيالتان از بابت امنيت و غير قابل دسترس بودن اطلاعات سايتتان در هاست اشتراكي راحت باشد.
هاست اختصاصي
هاست اختصاصي در اصل يك شيوه و عبارت تبليغاتي است. در هاست اختصاصي هم، منابع مانند هاست اشتراكي بين چند كاربر تقسيم ميشود و تنها تفاوت آن در تعداد كاربراني است كه در منابع يك هاست باهم شريك ميشوند. در هاست اشتراكي تعداد كاربران بيشتر است اما در هاست اختصاصي اين تعداد بسيار كمتر است.
هاست اشتراكي يا اختصاصي، كدام بهتر است؟
انتخاب بين هاست اشتراكي و اختصاصي به شرايط كسب و كار آنلاين بستگي دارد. هر كدام از اين سرويسهاي ميزباني براي شرايط مختص به خودشان طراحي شدهاند و نميتوان گفت كداميك بر ديگري برتري دارد. اگر هاست اشتراكي نياز شما را برطرف ميكند ولي باز هم بخواهيد از هاست اختصاصي استفاده كنيد؛ اين كار نه تنها منفعتي براي شما ندارد بلكه علاوهبر تلف كردن وقت و نيروي كار، هزينه زيادي را به كسب و كارتان تحميل كردهايد. خب، با اين تفاسير از كجا بايد بدانيد كدام يك از اين دو سرويس براي شما مناسب است؟
اگر يكي از شرايط زير را داريد؛ هاست اشتراكي بهترين انتخاب براي شماست:
- كسب و كار شما نوپا، كوچك و يا متوسط است.
- بازديد سايت شما كمتر از 1000 بازديد در ماه است.
- محتواي سايت شما بصورت مرتب بروزرساني ميشود.
- هيچ اطلاعاتي در زمينه پيكربندي سرور، نصب و ارتقاي نرم افزار، تعمير و نگهداري فني هاست نداريد.
اما چرا هاست اشتراكي بهترين انتخاب براي شرايط بالاست؟
هاست اشتراكي براي راه اندازي وب سايت جديد، انتخاب بسيار خوبي است زيرا نسبت به هاست اختصاصي ارزان تراست و بسرعت ميتوانيد كار با آن را شروع كنيد.
استفاده از هاست اشتراكي درست مانند زندگي در يك خوابگاه دانشجويي است. هزينه هايي مثل نظافت، آب، برق و تعمير لوازم بين تمام افراد تقسيم ميشود و موجب صرفهجويي در هزينه تمام افراد ميشود. در اين خوابگاه هيچ يك از افراد به حريم و فضاي خصوصي ديگري دسترسي ندارند و بطري آب را هم سر نمي كشند!
اگر يكي از شرايط زير را داريد، هاست اختصاصي ميتواند انتخاب خوبي براي شما باشد:
- كسب و كار شما، در حال رشد سريع و پيشرفت چشمگيري است.
- در سايت شما حجم فيلم و عكسها بسيار زياد است.
- در وبسايت شما معاملات بسيار حساس صورت ميگيرد كه نياز به ويژگيهاي امنيتي بسيار پيشرفته دارد.
درست است كه هاست اختصاصي هزينه سنگيني دارد، اما براي كساني كه به منابع زياد و از همه مهمتر امنيت فوقالعاده نياز دارند، انتخاب ارزشمندي است.